SZKOŁA PODSTAWOWA NR 32 im. mjr. Henryka Dobrzańskiego ps. Hubal w Białymstoku

• Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
SP32 Galeria 2018-2019 Relacja z dwudniowej wycieczki klasy 4c i 4d po trasie Toruń-Gniezno-Biskupin-Kruszwica, która odbyła się w dniach 22-23 maja 2019 r.

Email Drukuj PDF
Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny

Galeria

Pierwszego dnia pojechaliśmy do Torunia, które należy do elitarnej grupy miejsc, wyróżnionych wpisem na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Założony przez Krzyżaków w XIII wieku nad brzegiem Wisły, z biegiem lat stał się kwitnącym ośrodkiem handlowym a liczne ślady owej świetności przetrwały tu do dzisiaj. Swój niepowtarzalny charakter miasto zawdzięcza przede wszystkim doskonale zachowanym zabytkom – gotyckim kościołom, barokowym spichrzom, pełnym uroku kamienicom. Wiele z nich posiada niezmieniony od stuleci wygląd.

Nieodłącznym symbolem miasta jest Krzywa Wieża, jej ceglana bryła stanowi znakomite tło obowiązkowej pamiątkowej fotografii. Spacerując pośród malowniczych zakątków toruńskiej Starówki podziwialiśmy gotycką strzelistość średniowiecznych kościołów. Przekraczając progi Katedry Św. Jana Chrzciciela zachwyciło nas wielkie bogactwo zgromadzonych tu na przestrzeni stuleci dzieł sztuki oraz oczarowała niepowtarzalna atmosfera gotyckich murów.

Odwiedzając Toruń zobaczyliśmy wzniesiony w końcu XIV wieku Ratusz Staromiejski, którego majestatyczna bryła dumnie wznosi się pośrodku rynku. Byliśmy w rodzinnym domu Mikołaja Kopernika mieszczącym muzeum jemu poświęcone. Zwiedzając to miejsce mieliśmy okazję poznać życie i dzieło wielkiego astronoma, jego środowisko rodzinne oraz charakter epoki, która go ukształtowała.

Formą odpoczynku i relaksu po zwiedzaniu miasta był rejs statkiem po Wiśle, który pozwolił nam zobaczyć uroki Torunia z innej perspektywy.

Ciekawym punktem programu naszej wycieczki było toruńskie Planetarium i Orbitarium, gdzie zaprezentowano nam seans astronomiczny o tematyce popularyzującej wiedzę o wszechświecie. Dzięki dziesiątkom projektorów, nie ruszając się z wygodnego fotela, mogliśmy przeżyć tu noc polarną na biegunie, zobaczyć Ziemię z Księżyca, a nawet z granic Systemu Słonecznego.

Drugiego dnia wycieczki udaliśmy się w podróż do pierwszej stolicy Polski – Gniezna, które przywitało nas niewielkim deszczem i dość niską temperaturą. Pod opieką przewodników obejrzeliśmy słynne 800-letnie Drzwi Gnieźnieńskie przedstawiające żywot św. Wojciecha oraz zwiedziliśmy wnętrze Katedry – miejsce koronacji pięciu królów Polski. Duże i niezapomniane wrażenie wywołał na nas przepiękny i bogato zdobiony grób św. Wojciecha usytuowany za głównym ołtarzem Katedry.

Następnie przyjechaliśmy do Biskupina, gdzie na terenie Muzeum Archeologicznego dowiedzieliśmy się jak zbudowano osadę. Podziwialiśmy rekonstrukcję osad sprzed 2500 lat. Razem z przewodnikiem udaliśmy się na zwiedzanie całego terenu muzeum, podczas którego obejrzeliśmy pozostałe zabudowania oraz zapoznaliśmy się z życiem codziennym mieszkańców Biskupina.

Następnie pojechaliśmy do Kruszwicy, gdzie wg legendy okrutnego władcę Popiela zjadły myszy. Pod opieką przewodnika wspięliśmy się na Mysią Wieżę, skąd rozpościerał się cudowny widok na miasto i przyległe do niego tereny. Wstąpiliśmy również do romańskiej kolegiaty św. Piotra i Pawła pochodzącej z początków XII wieku.

Po tak wyczerpującym programie wycieczki zmęczeni, ale bardzo zadowoleni zajechaliśmy przed naszą szkołę, gdzie tłumnie oczekiwali na nas stęsknieni rodzice.